X
تبلیغات
رایتل

ایران فایل دانلود

دانلود انواع فایل

سه‌شنبه 16 آذر 1395 ساعت 03:34

جوانان و رسانه ها

جوانان و رسانه ها

رسانه های ارتباطی چه تاثیری در نگرش و ارزشهای جوانان دارند؟

جوانان در استفاده از رسانه‌های نو پیشگام هستند و جوانان این مزیت نسبی را دارند که سریعتر یاد می‌گیرند و فعالترند و در استفاده از رسانه‌ها ابتکار و نوآوری هم نشان می‌دهند. از طرفی رسانه‌ها به عنوان یک پدیده تکنولوژیک و اجتماعی و ارمغانی از جامعه جدید، اثرات ویژه‌ای روی جوانها دارند. بخشی از این تاثیر به ذات و ویژگیهای دوره جوانی و گذار از دور نوجوانی مربوط است. بخشی نیز مرتبط با ملاحظاتی است که در سطح اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا ترکیب آنها از قبیل اقتصاد سیاسی، اقتصاد فرهنگی و اقتصاد اخلاقی و کلا «مصرف» مطرح است. وجه ملموس آن به مصرف رسانه‌های نو یا مصرف تکنولوژیک بر می‌گردد. جوانها در مصرف رسانه‌ها گاهی عطش، نیاز یا وسواس دارند که این نیاز هم سخت افزاری است و هم نرم افزاری. به همین علت، با مصرف انبوه و تولید انبوه سبک و مد و میل به ایجاد نیاز جدید و میل به ترویج مد مواجهیم.البته تاثیرات رسانه‌ها را می‌توان از وجه سیاسی ـ فرهنگی هم در نظر گرفت. استفاده از رسانه‌ها گرچه استفاده فرهنگی است ولی در عین حال فرهنگ را باید در متن قدرت و روابط سیاسی جامعه هم دید و به همین خاطر اهمیت سیاسی هم پیدا می‌کند. به هر حال، اهمیت رسانه‌ها از منظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوس است و گسترش آنها مجالی را برای تنوع و تکثر در ارزشها و هنجارها در اختیار افراد قرار می‌دهد و تا حدی مکانیزم‌های کنترلی که در عرصه عمومی ممکن است محدودیت ایجاد کند رخت برمی‌بندد.از منظر اخلاق (اخلاق عمومی و اخلاق رسانه‌ای و اخلاق اجتماعی) هم می‌توان به رواج رسانه‌ها نگاه کرد و تاثیرگذاری آنها را بر گروه‌های جوان بررسی نمود. از این منظر رسانه را ذاتا ابزاری خنثی نمی‌دانند و معتقدند که تکنولوژی در بطن خود ویژگیهایی دارد که به کاربر خود انتقال می‌دهد و به نظر می‌رسد که اکثر رسانه‌های نو این ظرفیت را در سطح بالا دارند و جوانان از این پتانسیل بیشترین اثر را می‌پذیرند.

جامعه اطلاعاتی چه ویژگیهایی دارد و جوانان چه وضعی در این جامعه دارند؟

به ویژگیهای کلاسیک و استاندارد جامعه اطلاعاتی در متنها اشاره شده است. منابع جامعه اطلاعاتی اثراتی بر کمیت و کیفیت ارتباطات (ارتباطات در مفهوم کلی) برجا می‌گذارند. منظور از کمیت، جنس و زمان و میزان اطلاعات است و اساسا چنین حجمی از اطلاعات چه در شیوه مصرف و چه در شیوه مبادله و شیوه برقراری، ارتباط متناسب با خود را طلب می‌کند. بنابراین جامعه اطلاعاتی معرف جامعه‌ای است که در آن کمیت و کیفیت ارتباطات و تعاملات کنشگران اجتماعی (با هم و با جامعه) دچار تغییرات اساسی می‌شود که این امر هم به دلیل برد رسانه‌ها، هم سرعت انتقال پیام و هم به واسطه کیفیت ارتباط و تعامل کنشگر و مصرف‌کننده و کاربر با رسانه روی می‌دهد. همه اینها شرایطی را ایجاد کرده‌اند که پیش از این میسر نبود. این شرایط سرعت تغییرات را تشدید می‌کند و فرهنگ خاص خود را به همراه می‌آورد و تغییرات متناسب با خود را در ساختار اجتماعی ایجاد می‌کند، به نحوی که ساختار قبلی را به ساختار سیال‌تر، دینامیک‌تر و پویاتر و فردگرایانه‌تری تبدیل کرده است که نوع نیازها و تمایل و ارتباط کاربران و مشخصا جوانها را با خود تغییر می‌دهد. جوانی که با رسانه‌های نو و پیامهای متعدد و شبکه‌های وب جهانی (چه به صورت تکست، تصویر و صدا) سروکار دارد، ناگزیر است شیوه خود را در برخورد و مواجهه با آن اطلاعات تغییر دهد. یک جامعه‌شناس آمریکایی معتقد است که در این شرایط یادگیری فرد، موزاییکی می‌شود. یعنی به جای اینکه جوان از اطلاعات در عمق آن استفاده کند ناچار است از این بایتها و سایت‌ها و تکست‌ها داشته باشد و یاد بگیرد که آنها را موازی با هم ببیند و به صورت موردی و بر حسب نیاز به آنها رجوع کند. این چیزی است که «یادگیری موزاییکی» نام دارد. به این ترتیب جوان اطلاعات را سریع و سیال می‌گیرد و سریع و سیال پردازش می‌کند و به اقتضای موقعیت به استفاده از آن می‌پردازد.

این نوع یادگیری را بیشتر توضیح دهید.

در شیوه‌ای از یادگیری که پیش از رواج رسانه‌های نو مطرح بود، فرد در معرض اطلاعات محدودی قرار می‌گرفت و آن را با عمق و ظرافت و دقت بیشتری بررسی و کندوکاو می‌کرد. اما تنوع کنونی در اطلاعات، چه در شکل و محتوا و چه در نحوه عرضه آن و چه در فرمت ارایه، یادگیری موزاییکی را ایجاد می‌کند. در این یادگیری عملا رفتار گزینشی (انتخاب) با اطلاعات پیشنهاد و ترویج و تجویز می‌شود که در مقابل شیوه‌های یک‌طرفه و مونولوگ محدود است که کاربر را به جای شیوه پهنانگر به شیوه وابسته و مصرف‌کننده سوق می‌دهد. یادگیری موزاییکی، اختیار و انعطاف‌پذیری را در مقابل کاربر قرار می‌دهد تا به اقتضای نیاز و اقتضای ارتباطی که برقرار می‌کند از آن استفاده کند.

نوع فایل:word

سایز :18.5 KB

تعداد صفحه:25



خرید فایل



لینک منبع :جوانان و رسانه ها

جوانان و رسانه ها - مهمترین اخبار ایران و جهان vista.ir/article/299393/جوانان-و-رسانه-ها‎Cachedواقعیت هایی از دنیای رسانه: ۱) رسانه ها دامنه تاثیرات گسترده ای دارند: - لباسی که می پوشیم تابع پیش بینی وضع هوا از رسانه است. - گزینش فعالیت های اوقات فراغت ... Images for جوانان و رسانه ها تأثیر رسانه ها بر هویت جوانان • سبک زندگی • انجمن دلیجان آدینه ... www.delijanadineh.ir/Forum/forum-f101/topic-t4307.html‎Cached Similarرسانهها و به خصوص رسانههای الکترونیکی، با توجه به قابلیتها و کارکردهایی که ... و به عنوان یکی از عوامل تسهیل کننده هویت یابی برای جوانان کاربرد داشته باشند. مقاله ارزیابی و بررسی تاثیر رسانه ها بر جوانان - سیویلیکا www.civilica.com/Paper-IAUFALAASIB01-IAUFALAASIB01_039=ارزیابی-و-بررسی-تاثیر-رسانه-ها-بر-جوانان.html‎Cached Similarمقاله ارزیابی و بررسی تاثیر رسانه ها بر جوانان, در همایش ملی آسیب شناسی مسائل جوانان () توسط شهلا نریمانی. رسانه ها و اثرات مثبت و منفی آن بر فرد و اجتماع – قسمت اول www.noorullahkawsar.com/رسانه-ها-و-اثرات-مثبت-و-منفی-آن-بر-فرد-و-ا/‎Cached14 مارس 2016 ... آثار مثبت و منفی ناشی از کمپین های تبلیغاتی رسانه ها بر روی جوانان جامعه ما وجود دارد. برای مثال از آثار مثبت، اگر مسابقه آموزشی نشان داده شود که ... جوانان و رسانه ها - بانک اطلاعات نشریات کشور www.magiran.com/article.asp?AID=1378‎Cached Similar29 نوامبر 2004 ... جوانان در استفاده از رسانه‌های نو پیشگام هستند و جوانان این مزیت نسبی را دارند که سریعتر یاد می‌گیرند و فعالترند و در استفاده از رسانه‌ها ابتکار و ... گفتمان تحت نام نقش جوانان در رسانه ها | شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر www.cshrn.af/da/?p=624‎Cached Similarدر گفتمان کابل که در مورد “نقش جوانان در رسانه ها” دایر شده بود، اقای صافی نخست درمورد کار کرد های شبکۀ فرهنگی جوانان و هدف آن به دانش آموزان گزارش معلوماتی ارائه ... تأثیر رسانه ها بر هویت جوانان - پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت www.hawzah.net/fa/Magazine/.../تأثیر-رسانه-ها-بر-هویت-جوانان‎Cached Similarرسانهها و به خصوص رسانههای الکترونیکی، با توجه به قابلیتها و کارکردهایی که ... و به عنوان یکی از عوامل تسهیل کننده هویت یابی برای جوانان کاربرد داشته باشند. بررسی تاثیر رسانه های جهانی بر هویت فرهنگی جوانان ssgj.iranjournals.ir/article_2477_43.html‎Cached Similarدر این مقاله در راستای تبیین تاثیر رسانه های جهانی بر هویت فرهنگی جوانان ... امروزه موضوع ماهواره، انگیزه تشکیل میزگردها و سمینارها و عنوان هاى درشت روزنامه ها و از ... معین جوانان: رسانه ها باید دریچۀ امید برای جوانان باشد - وزارت اطلاعات و ... moic.gov.af/fa/news/58129‎Cached4 مه 2016 ... داکتر کمال سادات معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در امور جوانان، دست آورد های رسانه ها را در چند سال اخیر بی سابقه دانسته گفت که مطبوعات همیشه، علیه بی ...
برچسب‌ها: جوانان، رسانه، ها