X
تبلیغات
رایتل

ایران فایل دانلود

دانلود انواع فایل

سه‌شنبه 16 آذر 1395 ساعت 09:42

گسترش عملکرد کیفیت

گسترش عملکرد کیفیت

در دهه‌های اخیر با پیشرفت روزافزون علوم و فنون، توسعه فناوری‌های جدید و گسترش ارتباطات، رقابت میان شرکت‌های تولیدی و خدماتی جدی‌تر شده است. لری سلدن1 و یان مک میلان2 در مقاله‌ای با عنوان: «مدیریت نظام‌مند نوآوری مشتری‌مدار» آورده‌اند: امروزه رویکرد شرکت‌ها به نوآوری، با وجود تلاش‌های فراوان از سوی این شرکت‌ها به رشد پایدار، سودآور و مورد رضایت سهام‌داران منتهی نمی‌شود. برنامه‌های کسب و کار بسیاری از شرکت‌ها متناسب با انتظار بازار رشد آنان نیست. شرکت‌ها به جای تلاش برای شناسایی نیازهای مشتریان و استفاده از این درک حاصله در جهت نوآوری، پول خود را در آزمایشگاه‌های جزیره‌ای تحقیق و توسعه، هزینه می‌کنند. امروزه کیفیت و مشتری‌مداری به عنوان یکی از چالش‌های جدی رقابتی مطرح شده است و حفظ و گسترش بازارهای داخلی و خارجی، مستلزم ارائه محصولات و خدمات با کیفیت قابل اعتماد از طریق تأمین نیازهای مشتریان در طراحی و تولید محصولات یا ارائه خدمات است. گسترش عملکرد کیفیت (QFD)ا3، به عنوان یکی از ابزار مدیریت کیفیت جامع4 امکان تحقق خواسته‌های فوق را برای صنایع تولیدی و خدماتی فراهم می‌کند.

تاریخچه پیدایش QFD

QFD برای اولین بار به عنوان مفهومی برای توسعه محصولات جدید براساس کنترل کیفیت جامع (TQC) به وجود آمد. QFD، ترجمه واژه کنجی (Kanji) است که ژاپنی‌ها برای توصیف تعمیم گسترش کیفیت از آن استفاده می‌کنند. تعریف QFD با توجه به منابع آموزشی مؤسسه GOAL/QPC (یکی از بزرگ‌ترین مراکز مشاوره QFD) عبارت است از: «روش و فرایندی نظام‌مند و ساخت‌یافته به منظور شناسایی و استقرار نیازمندی‌ها و خواسته‌های کیفی مشتریان در هر یک از مراحل تکوین محصول از طراحی‌های اولیه تا تولید نهایی که برای استقرار مناسب آن نیاز به همکاری همه جانبه بخش‌های مختلف سازمان از جمله بازاریابی، فروش، برنامه‌ریزی، مهندسی، تولید، خدمات پس از فروش و... می‌باشند».

در تعریفی دیگر آمده است: «اگر چه QFD اغلب با فعالیت‌های بهبود محصول همراه است، اما کاربردهای تولیدی نیز دارد. ابزار و مفاهیم QFD برای افرادی که در مسیر تولید، درگیر تقاضای بلندمدت می‌باشند مفید است.

QFD به سازمان برای جهت‌گیری مؤثر درخواست‌ها به سمت مباحث با اهمیت برای مشتریان کمک می‌کند تا بتواند به صورت بهتری برنامه‌ریزی کند (شکل 1).

به‌طور خلاصه می‌توان وظیفه QFD را در دو جمله تعریف کرد:

- تبدیل و ترجمه نیازمندی‌های مشتریان به مشخصات فنی محصول

- تعیین فعالیت‌های کیفیتی متناسب با مشخصات فنی محصول

تصویری از مسیر تدریجی تکامل QFD با برخی از فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه عبارتند از:

1966: آغاز اولین تلاش‌ها به منظور استفاده از مفاهیم گسترش کیفیت

1972: معرفی روش تکامل یافته در شرکت کشتی‌سازی کوبه QFD

1978: تشکیل کمیته‌ای مستقل در مؤسسه کنترل کیفیت ژاپن (چاپ اولین کتاب)

1980: اهدای جایزه دمینگ به شرکت کابایا

1983: انتشار اولین مقاله امریکای شمالی (آشنایی 80 مدیر) QFD

1984: برگزاری اولین دوره یک روزه در امریکا QFD

1985: استفاده از این روش در شرکت فورد

1997: انتشار کتاب توسط جان ترنینکو

در 1987 اهداف به‌کارگیری QFD از دید این کتاب به صورت زیر تعیین شد:

1 . تنظیم کیفیت طراحی و کیفیت برنامه‌ریزی شده

2 . انجام Benchmarking برای محصول رقابتی

3 . توسعه محصول جدید

4 . تحلیل اطلاعات کیفی بازار

5 . شناسایی نقاط کنترلی

6 . کاهش تغییرات طراحی

7 . کاهش هزینه‌های توسعه

8 . افزایش سهم بازار

نوع فایل:word

سایز :263 KB

تعداد صفحه :29



خرید فایل



لینک منبع :گسترش عملکرد کیفیت

آشنائی با مفهوم QFD - پایگاه علمی-پژوهشی پارس مدیر www.parsmodir.com/thesis/qfd2.php‎Cachedمقاله و پایان نامه گسترش کارکرد کیفی Quality Function Deployment, QFD. گسترش عملکرد کیفیت - آریا مدیر www.ariamodir.com/بانک-مقالات/176-گسترش-عملکرد-کیفیت‎Cached Similarگسترش عملکرد کیفیت, qfd, تکامل تدریجی QFD, مفهوم QFD, مقالات گسترش عملکرد کیفیت(QFD), مقاله گسترش عملکرد کیفیت(QFD) پاورپوینت (اسلاید) با موضوع گسترش عملکرد کیفیت(QFD) - Modir.ir www.modir.ir/Articles/3680.aspx‎Cached Similarپاورپوینت (اسلاید) با موضوع گسترش عملکرد کیفیت(QFD). چکیده: QFD یک ابزار کیفیتی پیشرفته است که هدف آن افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت ... گسترش عملکرد کیفیت(QFD) www.post.ir/HomePage.aspx?TabID=6262&Site=epq.post...‎Cached Similarگســـترش عملکـــــرد کیــــــفیــــــت (QFD) : از یک سازمان که سیستم مدیریت کیفیت را استقرار داده و به کار می گیرد انتظار می رود که درک درستی از خواسته ها و الزامات ... گسترش عملکرد کیفیت ( QFD (Quality Function Deployment چیست ؟ modiriran.ir/.../گسترش-عملکرد-کیفیت-qfdquality-function-deployment-چیست-؟/‎Cached Similar19 نوامبر 2014 ... QFD یک تکنیک پیشرفنه و جالب برای طراحی محصول و خدمات میباشد که اکثر تکنیک های بهبود برای اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت. گسترش عملکرد کیفیت QFD - متلب آنالیز www.matlabanalysis.com/qfdگشترش-عملکرد-کیفیت/‎Cached Similarگسترش عملکرد کیفیت QFD سیستمی است که نیازها و خواسته های مشتریان را با اطمینان کامل به طراحی محصول و فرآیند تولید ترجمه می کند. بانک صادرات ایران - گسترش عملکرد کیفیت https://www.bsi.ir/Pages/.../TheExpantionOfQualityWork.aspx‎Cached Similarیکی از ابزار توسعه کیفیت که می‌تواند در سازمانهای خدماتی و تولیدی بکار رود، گسترش عملکرد کیفیت است که احتمالاً از تکنیکهایی است که کمتر شناخته شده است ... اثیـــر ... سایت جامع مدیریت - گسترش عملکرد کیفیت (QFD) athir.blogfa.com/post-1009.aspx‎Cached Similarگسترش عملکرد کیفیت ... QFD. QFD یک روش ممتاز شنیدن آوای مشتری توسط شرکتها می باشد. گردآورنده: ستاره تقوافرد. مقدمه: بیان نیاز مندیهای مشتریان به صورت ... مقاله گسترش عملکرد کیفیت bankmaghaleh.ir/مقاله-گسترش-عملکرد-کیفیت/‎Cachedگسترش عملکرد کیفیت (QFD)، به عنوان یکی از ابزار مدیریت کیفیت جامع امکان تحقق خواسته‌های فوق را برای صنایع تولیدی و خدماتی فراهم می‌کند. QFD جایگزینی ... تلفیق مهندسی ارزش و گسترش عملکرد کیفیت در طراحی محصول ... www.newdesign.ir/search.asp?id=312&rnd=2871‎Cached Similarبه طورکلی گسترش عملکرد کیفیت تضمین می کند که «محصول مناسب» طراحی شده است و مهندسی ارزش تضمین می کند که «طراحی محصول مناسب» به بهترین نحو صورت ...
برچسب‌ها: گسترش، عملکرد، کیفیت